Usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Ammattijärjestäjän apu auttaa, kun asiakkaan oma toimintakyky, sairaus, vamma, toiminnanohjauksen häiriöt tai perhetilanne vaikeuttaa arjen toimintaa.

    Kodissa saattaa olla liikaa tavaraa ja/tai arkea ja elämää haittaava epäjärjestys.

    Palvelujen tavoite on tuoda asiakkaille asumismukavuutta ja -turvallisuutta helpottaen itsenäistä elämää lisäten hyvinvointia.

  • Ennen sopimuksen tekoa teen usein ns. kartoituskäynnin kohteeseen. Tuloani ei tarvitse jännittää eikä minua varten todellakaan tarvitse eikä edes pidä siivota! Saan paremman käsityksen tilanteestanne ja tarpeistanne, kun kotinne vastaa normaalia tilannetta.

    Kartoituskäynnllä saatte kertoa, mikä toimii ja mihin tarvitsette parannusta. Teemme ydessä työsuunnitelman, johon kirjataan alkutilanne, tavoite sekä sovitaan työn aloitusajankohta.

    Lisäksi saat luettavaksi sopimusluonnoksen, jossa kerrottu yleiset tilaus- ja toimitusehtoni.

  • Järjestelykäynti alkaa työsuunnitelman kertaamisella, jolla varmistan, että tavoite ja ajatus työnkulusta on edelleen sama.

    Useimmiten teen työtä yhdessä asiakkaan kanssa. Normaalisti työ alkaa tavaroiden lajittelulla, karsimisella ja viimeistellään järjestämisellä sekä roskien ja kierrätettävien poiskuljetuksella.

    Sinun läsnäoloasi tarvitaan ainakin karsintavaiheeseen tai kertomaan, mitä säilytetään. Minä en koskaan poista mitään tavaroita ilman asiakkaan lupaa!

    Sopimuksen mukaan teen myös ns. avaimet käteen toimituksia, jolloin teen työn toiveidesi mukaisesti ja tarvittaessa hankin puolestasi säilytystarvikkeita.

    Autan sinua myös tavaroiden kierrättämisessä sekä pois viemisessä, jolloin karsittavat eivät jää nurkkiisi pyörimään.

    Saat myös opastusta, miten ylläpitää järjestystä jatkossa tai jatkaa karsimistyötä ja järjestelyä itsenäisesti.

    Järjestelyprojektien kesto on aina tapauskohtaista.

  • Käynnin aikana annan neuvoja ja vinkkejä, miten järjestämistä voi jatkaa itsenäisesti ja/tai miten ylläpitää saavutettua järjestystä.

    Järjestelykäynnin jälkeen olen 2 viikkoa käytettävissä etäyhteydellä (puhelimitse tai sähköpostilla), jolloin voit kysyä lisäneuvoja tai kertoa edistymisestä.

    Minut voi tilata myös ns. ylläpitokäynnille esim. muutaman kerran vuodessa

  • Yritys on hyväksytty Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle sosiaalipalveluiden tukipalvelujen tuottajaksi, palvelualana ammattijärjestäjän palvelut, joita tukien siivous- ja asiointipalvelu.

    Tästä työstä saa myös kotitalousvähennyksen!

  • Mikä on sosiaalihuoltolain mukainen tukipalvelu?

    Sosiaalihuoltolaissa on kirjattu 19 § , että “tukipalveluilla tarkoitetaan palveluja, joilla luodaan ja ylläpidetään henkilön kodissa sellaisia olosuhteita, että hän voi suoriutua jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti, sekä palveluja, joiden avulla henkilö voi saada hyvinvointia tuottavaa sisältöä elämäänsä.”

    Verottajan sivuilla kerrotaan mm., että “yksityiset palveluntuottajat voivat myydä sosiaalihuoltopalveluja arvonlisäverottomasti vain, jos toiminta on sosiaaliviranomaisten valvomaa ja palvelut myydään sosiaalihuollon tarpeessa olevalle henkilölle (jonka toimintakyky on heikentynyt esimerkiksi iän tai sairauden takia). Asiakaskohtaista sosiaaliviranomaisen päätöstä ei tarvita.”

  • “Tukipalveluja järjestetään henkilölle, joka tarvitsee niitä sillä perusteella, että hänen toimintakykynsä on alentunut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi. Lisäksi tukipalveluja järjestetään henkilölle, joka tarvitsee niitä erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella.”

    Yritykselle EI tarvitse toimittaa mitään lääkärintodistuksia!

  • Ota yhteyttä yritykseen joko soittamalla, sähköpostilla tai nettisivujen yhteydenottolomakkeen kautta. Sovitaan tapaaminen, jossa yritys kartoittaa tuen tarpeen sekä tekee kirjallisen suunnitelman, johon kirjataan sosiaalihuollon tarpeen peruste, sosiaalihuoltolain 39 § mukaisesti. Mikäli asiakas päätyy tilaamaan palvelun tehdään kirjallinen sopimus.