Omavalvontasuunnitelma

Päivitetty 11.2.2024

1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

Palveluntuottaja

Nimi Pro Järjestys

Y-tunnus 3341154-3

Varsinais-Suomen hyvinvointialue. Toimintakuntina ovat Aura, Kaarina, Kemiönsaari, Koski Tl, Kustavi, Laitila, Lieto, Loimaa, Marttila, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Oripää, Paimio, Parainen, Pyhäranta, Pöytyä, Raisio, Rusko, Salo, Sauvo, Somero, Taivassalo, Turku, Uusikaupunki ja Vehmaa

Palvelu

Nimi Pro Järjestys, ammattijärjestäjän palvelut sosiaalihuoltolain mukaisina tukipalveluina

Katuosoite Nunnantie 6

Postinumero 23100

Postitoimipaikka Mynämäki

Puhelin 0449018268

Sähköposti hanna@projarjestys.fi

Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan

Yritys tuottaa ammattijärjestäjän palveluita (mm. tavaroiden karsiminen, säilytettävien tavaroiden järjestely, pakkaus- ja muuttoapu) asiakkaan kotona sekä näitä tukien siivous- ja asiointipalvelua.

Ammattijärjestäjän apu auttaa, kun asiakkaan oma toimintakyky, sairaus, vamma, toiminnanohjauksen häiriöt tai perhetilanne vaikeuttaa arjen toimintaa. Kodissa saattaa olla liikaa tavaraa ja/tai arkea ja elämää haittaava epäjärjestys.

Palvelujen tavoite on tuoda asiakkaille asumismukavuutta ja -turvallisuutta helpottaen itsenäistä elämää lisäten hyvinvointia. Yritys tarjoaa palveluja kaikille kotitalouksille (vanhukset, pariskunnat, lapsiperheet, yhden henkilön taloudet, muistisairaat, vammaiset, mielenterveys- ja päihdekuntoutujat).

Vastuuhenkilö Hanna Ollikainen

Puhelin 0449018268

Sähköposti hanna@projarjestys.fi

2 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvontasuunnitelman laatimisen ovat osallistuneet:

Hanna Ollikainen

Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaa:

Hanna Ollikainen, 044 901 8268, hanna@projarjestys.fi

Omavalvontasuunnitelman seuranta

Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia, kuitenkin vähintään kerran vuodessa.

Omavalvontasuunnitelman julkisuus

Ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelma pidetään julkisesti nähtävänä siten, että asiakkaat, omaiset ja omavalvonnasta kiinnostuneet voivat helposti ja ilman erillistä pyyntöä tutustua siihen. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen sivuilla projarjestys.fi

3 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Toiminta-ajatus

Ammattijärjestäjän palvelu auttaa asiakasta luopumaan tarpeettomasta (asiakas itse tai asiakkaan edunvalvoja päättää, mitä poistetaan) sekä järjestää tavarat siten, että asumisturvallisuus toteutuu sekä arjen sujuvuus ja toiminnanohjaus helpottuu.

Muuttoapu auttaa pakkaamaan tavarat, kierrättämään tarpeettomat ja muuton jälkeen purkamaan tavarat paikoilleen.

Siivouspalveluna ammattijärjestäjän työn yhteydessä voidaan niin sovittaessa siivota asiakkaan koti perussiisteyden tasolle, mikä tarkoittaa esim. pölyjenpoistoa pyyhkimällä ja/tai imuroimalla, tiskausta.

Asiointipalveluna niin sovittaessa voidaan hoitaa asioita myös asiakkaan puolesta, mikäli asiakkaan kyky liikkua kodin ulkopuolella on heikentynyt. Asiointiapuna voidaan esimerkiksi viedä poistettavia tavaroita kierrätykseen tai asiallisesti hävitettäväksi jätekeskukseen sekä tarvittaessa tehdä hankintoja, joilla kodin turvallisuus, järjestys ja arjen sujuvuus helpottuu.

Arvot ja toimintaperiaatteet

Yrityksen arvoja ovat työskentely asiakkaan etua kunnioittaen, luotettavuus, laadukas ja yksilöllisesti räätälöity palvelu.

Jokainen asiakas kohdataan yksilönä. Jokaiselle asiakkaallemme teemme henkilökohtaisen palvelusopimuksen, jossa huomioidaan kunkin henkilön sekä tämän läheisten tarpeet ja toiveet. Sopimukseen kirjataan yhdessä asiakkaan kanssa sovitut työsuoritukset, sovittu aika ja hinta. Sopimus tehdään aina kirjallisena kahtena kappaleena ja sitä päivitetään tarvittaessa.

Yritys noudattaa ehdottomasti vaitiolovelvollisuutta.

Asiakasta, hänen elämäntilannettaan sekä kotiaan kunnioitetaan.

4 OMAVALVONNAN TOIMEENPANO

Riskienhallinta

Riskit pyritään ennakoimaan huolellisella kartoituskäynnillä asiakkaan luona. Tapaturmien ennaltaehkäisemiseksi varustaudutaan tarpeenmukaisilla työvälineillä ja vaatetuksella (esim. hanskat ja kengät). Tämän lisäksi on huolehdittu siitä, että tarpeelliset vakuutukset ovat voimassa mahdollisten tapaturmien tai vahinkojen sattuessa.

Riskien tunnistaminen

Riskien tunnistaminen toteutetaan kirjaamalla havaitut riskit sekä vaaratilanteet ja näihin reagoidaan asianmukaisella käsittelyllä ja tekemällä korjaavat toimenpiteet. Varmistamme myös, että työvälineet ovat ehjiä ja puhtaita. Työkohteissa huolehditaan riittävästä valaistuksesta. Työnteon aikana huolehditaan siitä, että työvälineet tai asiakkaan tavarat eivät aiheuta kompastumis- tai putoamisvaaraa.

Riskien käsitteleminen

Havaitut epäkohdat käydään asiakkaan ja yrityksen kanssa läpi sekä pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Lisäksi mietitään aina, miten jatkossa vastaavat tapahtumat voidaan ehkäistä.

Korjaavat toimenpiteet

Epäkohtiin reagoidaan välittömästi niiden ilmettyä. Asianosaisten kanssa keskustellaan tapahtuneesta ja mietitään yhdessä mahdollisia toimintatavan muutoksia sekä palveluntarpeen uudelleen kartoitusta.

Muutoksista tiedottaminen

Asianosaisia tiedotetaan sopivammalla tavalla joko puhelimitse, henkilökohtaisesti tai sähköpostilla.

5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Palvelutarpeen arviointi

Palveluntarve kartoitetaan aina ilmaisella kartoituskäynnillä kohteeseen, jossa arvioidaan palveluntarve yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa, läheisensä tai laillisen edustajansa kanssa. Arvioinnin lähtökohtana on henkilön oma näkemys avun tarpeesta.

Palvelussuunnitelma

Palvelusuunnitelma laaditaan yhdessä asiakkaan tai tarvittaessa omaisen kanssa. Seuraamme palvelusuunnitelman toteutumista. Palvelusopimuksen liitteeksi tulee aina työlista, johon on listattu tehtävät työt, arvioitu kesto ja hinta. Työn suorituksen yhteydessä varmistamme, että kyseiset työt tulee suoritettua listauksen mukaisesti.

Asiakkaan asiallinen kohtelu

Asiallinen, ystävällinen ja kunnioittava kohtelu on jokaisen ihmisen ehdoton oikeus. Yritys tekee työtään täydellä sydämellä. Kunnioitamme asiakkaan päätöksiä, itsemääräämisoikeuksia, yksityisyyttä ja noudatamme vaitiolovelvollisuutta. Toimimme aina asiakkaan ehdoilla. Yksityisen sosiaalipalveluiden tuottajalla on ilmoitusvelvollisuus havaitessaan kaltoinkohtelua tai muuta epäasiallista käytöstä asiakkaan lähipiirissä.

Palautteen kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä

Jokaisen asiakaskäynnin jälkeen pyydetään palautetta asiakkaalta sekä yhteistyökumppaneilta, mikäli näitä on osallisena. Palaute kerätään joko suullisena ja kirjataan talteen tai paperisena, mikä siirretään digimuotoon tai suoraan digimuodossa. Asiakaspalautetta voidaan ottaa vastaan kasvokkain tapaamisissa, puhelimitse tai sähköpostitse.

Kaikki palautteet käydään läpi ja tarvittaessa niiden pohjalta kehitetään sekä omavalvontasuunnitelmaa että asiakkaan palvelusuunnitelmaa. Mahdollisiin reklamaatioihin vastataan tarvittaessa kirjallisella vastauksella mahdollisimman nopeasti. Palautteet ovat erittäin tärkeitä toiminnan jatkuvan kehittämisen työkaluja. Mahdollinen negatiivinen palaute käsitellään kehitystarpeena ja siihen reagoidaan välittömästi. Positiivinen palaute auttaa jaksamaan työssä ja toimii yrityksen kannustimena.

Asiakkaan oikeusturva

Jos asiakas on tyytymätön saamansa palveluun, hänellä on oikeus saada mahdollinen epäkohta korjattua veloituksetta.

Reklamaatiot ja muistutukset osoitetaan palveluntuottajalle. Mahdolliset ilmoitukset käsitellään mahdollisimman pian niiden saavuttua.

Ilmoituksen vastaanottaja:

Hanna Ollikainen 044 901 8268 hanna@projarjestys.fi

6 ASIAKASTURVALLISUUS

Työtehtävissä voidaan käyttää osin asiakkaan välineitä sekä laitteita (esim. keittiötikkaat) ja työ tehdään asiakkaan kodissa.

Yritys pyrkii varmistamaan, että kotiympäristö on asiakkaalle mahdollisimman turvallinen ja täyttää viranomaismääräykset. Mikäli havaitaan epäkohta, siitä ilmoitetaan välittömästi asiakkaalle sekä tarvittaessa viranomaistaholle. Asiakkaan avaimista, jos niitä on yritykselle luovutettu, huolehditaan asianmukaisesti. Noudatamme viranomaisten määräyksiä ja suosituksia kaikissa turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Ilmoitusvelvollisuus

Yrityksen henkilöstöllä on ilmoitusvelvollisuus havaitessa kaltoinkohtelua tai muuta epäasiallista käytöstä asiakkaan lähipiirissä. Mikäli yllä mainittua havaitaan, ilmoitetaan mahdollisista epäkohdista viranomaisille.

7 ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

Pro Järjestyksen digitaalinen aineisto on suojattu sekä käyttäjätunnuksella että salasanalla. Paperiaineisto säilytetään lukitussa tilassa. Sopimuksia varten on oma kansio, jossa säilytetään niin palvelusopimukset kuin sopimuksiin liittyvät suunnitelmat. Sähköinen asiakasrekisteri on laskutusasioita ja yhteydenpitoa varten. Asiakaspalautteet kirjataan sähköiseen arkistoon.

Tietoihin on pääsy ainoastaan rekisterin ylläpitäjällä eikä näitä luovuteta eteenpäin. Tietoja säilytetään vain sen ajan, kun se on asianmukaista eikä henkilötietoja säilytetä pidempään kuin on tarpeen.

Tietosuojavastaavan yhteystiedot: Hanna Ollikainen, 044 901 8268, hanna@projarjestys.fi